تلفیق امنیت فیزیکی با راحتی در عملکرد
نوشته شده توسط : احمد

 

در دهه 1960 یک مهندس ارشد آمریکایی اصل KISS را ابداع کرد و در همان زمان این اصل به اصل طراحی سیستم های امنیت فیزیکی معروف شد. این اصل در ترجمه لفظی به این شکل بیان می شود “ساده بودن بهترین کاربرد را در سیستم ها دارد”.

به طور خلاصه اصل KISS از مفهوم سادگی استقبال می کند و بیان می کند که اکثر سیستم ها درصورتی که ساده تر باشند و نه پیچیده تر، بهترین عملکرد را دارند. این اصل در سیستم های مختلف کاربرد دارد و در نتیجه وقتی صحبت از سیستم های امنیت فیزیکی می شود، این مفهوم می تواند یک عنصر اساسی در موفقیت کلی آنها به حساب آید.

 محیط های کاری امن

سالها تلاش در بهبود عملکرد صنعت امنیت نیاز به یک محیط امن را در برابر میل به فناوری مناسب برای کاربران قرار داده است. با این حال ، یافتن یک راه حل مناسب و مفید بین این دو اغلب دست نیافتنی به نظر می رسد. اعتقاد عمومی بین کارشناسان امنیت بر این است که شما می توانید همزمان با دستیابی به امنیت بالا ، طراحی و راحتی عملیاتی را نیز در سیستم های خود داشته باشید اما در عمل بسیاری از سیستم ها راحتی را قربانی امنیت بالای یک فضا می کنند.

یکی از کارشناسان خبره در حوزه امنیت در این باره  می گوید: “اگر درک درستی از خطرات مربوط به امنیت و تأثیر جداگانه و یا جمعی آنها بر اهداف اصلی سازمان وجود داشته باشد ، می توان به یک قطعیت برای طراحی بهینه سیستم های امنیتی رسید. من معتقد نیستم که راحتی و امنیت بالا باید در مقابل یکدیگر قرار گیرند. به عبارتی دقیق تر شما می توانید همزمان با دستیابی به امنیت بالا ، طراحی و راحتی عملیاتی را نیز در اختیار خود داشته باشید.”

اهمیت کنترل دسترسی ایمن

گفتیم که اصل مهم در سیستم های امنیتی این است که علاوه بر بالا بردن امنیت یک فضا میزان راحتی و دسترسی پذیری افراد را نیز بالا ببرد. متاسفانه پیش فرض عمومی میان خبره های صنعت امنیت بر این است که برای امنیت واقعی سازمان ها و فضاها ، دسترسی به آنها را باید سخت و دشوار کرد. بنابراین ، از نظر ماهیت ، کنترل دسترسی به گونه ای محدود طراحی شده است که فقط کارکنان مجاز و بازدیدکنندگان اجازه دسترسی به امکانات یا سایر مناطق امن را در داخل یک فضای امنیتی داشته باشند. کاملا واضح هست که این موضوع بلافاصله راحتی را با امنیت مغایرت می دهد.

اکثر مردم محدودیت ورودی کنترل شده را با استفاده از کارت یا بیومتریک تحمل می کنند زیرا نیاز به امنیت را درک می کنند. اما هنگامی که این فناوری مانع از آن می شود که کارکنان در طول یک روز کاری آزادانه در محیط کار خود تردد کنند ، یا وقتی این سیستم ها بازدید کنندگان و فروشندگان بالقوه را از ورود یک تجربه مثبت به ساختمان باز می دارند ، تحمل عمومی نسبت به سیستم های امنیتی کمتر می شود. همین موضوع باعث می شود که بازخورد منفی در مقابل صنعت امنیت به طور کلی برای افراد بوجود آید.

 افزایش امنیت شرکت

مشاوران و مدیران امنیتی همگی تأکید می کنند که درک تهدیدات و سطح ریسک های یک سازمان به احتمال زیاد زیرساخت ها و رویکردهای امنیتی فیزیکی آنها را مشخص می کند. تمام فناوری های دنیا اگر توسط کسانی که انتظار دارند از آن استفاده کنند پذیرفته نشده باشد و با فرهنگ سازمان متناسب نباشد ، بی فایده است.

وقتی کارمندان و مشتریان در مورد اینکه واقعاً امنیت چیست آموزش ببینند، می فهمند که راحتی خود را از دست نمی دهند ، در حال جابجایی آزادانه هستند ومی توانند از نقطه A به نقطه B به راحتی تردد کنند.

داده ها و اطلاعات همگرا گزینه های جدید دسترسی را شکل می دهند. مهاجرت سیستم های کنترل دسترسی فیزیکی به یک سیستم عامل شبکه محور، یک تغییر  بزرگ برای فناوری های امنیتی است.

مهاجرت سیستم های کنترل دسترسی فیزیکی به یک بستر شبکه محور، یک تغییر دهنده برای گزینه های نو ظهور فناوری امنیتی بوده است. گسترش اینترنت اشیا (IoT) ، دستگاه های ارتباط نزدیک در زمینه انرژی مجهز به فناوری بلوتوث و انفجار سیستم های اطلاعاتی همگرا و همچنین ابزارهای مدیریت هوشمند هویت که اکنون کنترل دسترسی را هدایت می کنند، از جمله مواردی است که راحتی کارکنان و بازدیدکنندگان را تسهیل کرده است.

امنیت فیزیکیبیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مدار بسته     تی وی تی   قیمت دوربین مداربسته

نحوه برآوردن نکات امنیتی در بدو ورود

در حالی که مدیران امنیتی با ارائه حداکثر سطح امنیت ممکن امکانات خود را محدود می کنند ، همیشه عنصر انسانی در فضاهای امنیتی وجود دارد که باید راحتی عملکرد آنها نیز در نظر گرفته شود. اما آیا تلاش برای راحتی مردم و بهبود عملکرد سیستم امنیتی افزایش هزینه ها را به همراه دارد؟

آیا همه این راحتی ها و انگیزه ارائه یک تجربه امنیتی مثبت باعث کاهش سطح کلی امنیت یک سازمان نمی شود؟ اگر چنین است ، چگونه می توانیم همان تجربه مثبت از جمله سرعت ورود را ادامه دهیم – ضمن اینکه کاهش خطر و پیشگیری از تهدید را بهبود ببخشیم؟

استقرار دوربین های فیلمبرداری ، سنسورها

برخی از سازمان ها از دوربین ها یا سنسورهای نظارت تصویری برای کمک به شناسایی خطرات امنیتی پس از بروز حادثه یا باز ماندن درب های ورودی برای مدت طولانی تر از قوانین کلی سیستم امنیتی استفاده می کنند. این روش در مواردی که امکانات برای بهینه سازی توان مصرفی و حفظ تجربه مثبت برای کارکنان و بازدید کنندگان کافی باشد، یک گزینه بسیار مناسب است.

کارکنان امنیتی که بر روی فیدهای ویدئویی نظارت دارند می توانند مدیریت امنیت یک فضا را رصد کنند تا بتوان اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام داد – اما چنین سیستم هایی در بهترین حالت یک راه حل واکنشی هستند. این امر مانع ورود افراد غیرمجاز نمی شود بلکه ورود غیر مجاز را اطلاع رسانی می کند و بنابراین یک راه حل کاملاً مطمئن به حساب نمی آید.

محافظت از محیط

بنابراین ، اولین قدم مهم برای تعیین آنچه درست است در هر نقطه ورودی داخل و اطراف محیط است. به یاد داشته باشید که راحتی مساوی با کاهش توان عملیاتی نیست. راحتی، سهولت ورود هر فردی است که از آستانه یک فضای حفاظت شده عبور می کند ، در حالی که توان عملیاتی مربوط به سرعتی است که بسیاری از افراد می توانند به امکانات محیط دسترسی پیدا کنند.





:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: