دوربین مدار بسته بولت
نوشته شده توسط : احمد

یکی از انواع پرکاربرد دوربین مدار بسته در حال حاضر است. این دوربین ها که به واسطه شکل ظاهری خود به این نام خوانده می‌شوند، در مصارف گوناگونی کاربرد دارند. شکل دوربین بولت به صورت استوانه‌ی بلندی است که لنز دوربین در سر آن قرار داشته و به یک جهت نشانه رفته است. نام انگلیسی این نوع دوربین به معنای فشنگ (Bullet) است. تنظیم موقعیت فیلم‌برداری دوربین به صورت دستی بوده و به همان صورت دستی و به راحتی قابل تغییر است.

دوربین بولت

امروزه دوربین های مدار بسته به بخش مهمی از سیستم‌های امنیتی و نظارتی در انواع ساختمان‌ها، وسایل نقلیه و شهری تبدیل شده‌اند. تعداد این دوربین ها در تمامی کشورهای جهان در حال افزایش است، به طوری که در پایان سال 2019 حدود 770 میلیون دوربین مداربسته فعال بود. در یک پژوهش جدید پیش‌بینی شده است که در سال 2021 تا یک میلیارد دوربین مدار بسته در جهان فعال باشند. بیش از نیمی از این دوربین ها در کشور چین فعالیت می‌کنند و این موضوع چین را به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و همچنین تولید‌کننده‌ی دوربین مدار بسته در جهان تبدیل کرده است. پرفروش‌ترین برندهای معتبر دوربین مدار بسته متعلق به کشور چین می‌باشند که نسبت به رقبای اروپایی قیمت بسیار مناسب‌تری دارند.

در این مقاله با بررسی کلی چند نوع از دوربین های مدار بسته بر اساس شکل ظاهری آن‌ها، به بیان مزایا و محدودیت‌های آنها پرداخته و به طور خاص در مورد دوربین مدار بسته نوع بولت (Bullet) بحث می‌کنیم. این نوع دوربین مدار بسته در کنار دوربین مدار بسته دام بیشترین سهم را از بازار کسب کرده است. دوربین بولت با داشتن قابلیت‌های گوناگون و جدید، توانسته است نیاز مشتریان خانگی، صنعتی، اداری و غیره را در بسیاری از موارد مرتفع کند.

کاربردهای دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته با توجه به مصرف گسترده‌ی آن‌ها، کاربردهای گوناگونی دارند. استفاده‌ی خانگی، استفاده در ادارات، بانک‌ها، سیستم حمل و نقل شهری، ورزشگاه و فرودگاه از جمله‌ی کاربرد های دوربین مدار بسته است که نیاز به قابلیت‌های مختلفی را نیز به وجود آورده‌اند. این قابلیت‌ها شامل استفاده در فضای آزاد و رطوبت، جلوگیری از خرابکاری و سرقت، توانایی ضبط تصاویر در شب و همچنین پوشش حداکثری مورد نیاز می‌شود. دوربین های مدار بسته بولت نیز مانند اشکال دیگر دوربین های مدار بسته می‌توانند از این قابلیت‌ها بهره برده و در اماکن مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

پیشگیری

وجود دوربین های مدار بسته در اماکن مورد نیاز می‌تواند باعث پیشگیری از وقوع جرم شود. سارقان با دیدن دوربین امنیتی و احتمال دادن به شناسایی توسط مراجع قضایی از ارتکاب جرم صرف نظر کرده و به مناطقی با امنیت کمتر یا بدون دوربین مدار بسته رو می‌آورند. در مورد منازل مسکونی می‌توان با نصب یک دوربین در ورودی به طور مشخص، از وقوع جرم پیشگیری کرد، چرا که فرد خاطی ترجیح می‌‌دهد به خانه‌ای بدون دوربین مدار بسته مراجعه کند. دوربین های بولت شکل مشخصی داشته، به راحتی نصب می‌شوند و برای استفاده در فضای آزاد مناسبند.

شناسایی

در صورت وقوع جرم، استفاده از آرشیو ضبط شده توسط دوربین مدار بسته و ارائه‌ی فیلم‌ها به پلیس می‌تواند باعث شناسایی مجرم و در نهایت دستگیری او بشود. پوشش حداکثری محیط و استفاده از دوربین امنیتی در مناطق حساس مانند ورودی‌ها و خروجی‌های ساختمان ضروری است. به این منظور استفاده از نوع درست دوربین اهمیت دارد. دوربین بولت زاویه دید محدودی داشته ولی به راحتی قابل تنظیم است، همچنین می‌تواند تا فاصله‌های دورتری را در زاویه دید خود با وضوح بهتری پوشش دهد.

نظارت

دوربین های مدار بسته را امروزه می‌توان با استفاده از اینترنت و از راه دور کنترل کرده و به تماشای تصاویر زنده‌ی آن‌ها پرداخت. در اماکن بزرگ که شبکه‌ای از دوربین های متعدد سیستم نظارت تصویری را تشکیل داده‌اند این تصاویر به یک اتاق مانتیورینگ منتقل شده و توسط کادر امنیتی به طور زنده بررسی می‌شوند. در صورت بروز هرگونه تهدید امنیتی یا مخاطرات جانبی، مسئولان مربوطه سریعا متوجه شده و با اعلام هشدار، در رفع مشکل تلاش می‌کنند. دوربین های بولت نیز می‌توانند جهت برقراری ارتباط راحت‌تر از نوع تحت شبکه (IP) بوده و یا با استفاده از توانایی خود در ضبط تصاویر با فاصله‌ی زیاد، به این سیستم کمک کنند.

بیشتر بخوانید: دوربین مدار بسته دام    تجهیزات دوربین مداربسته

دوربین مداربسته بولت

مزایای دوربین مدار بسته بولت

دوربین مدار بسته بولت به واسطه شکل ظاهری خود و قابلیت‌های استفاده شده در آن، مزایای فراوانی را می‌تواند ارائه کند که به بررسی چند مزیّت مهم آن‌ها می‌پردازیم.

نصب آسان

دوربین های مدار بسته بولت به آسانی قابل نصب هستند. این دوربین ها به یک پایه متصل بوده به راحتی و با پیچ می‌توانند به هر محلی مثل دیوار یا سقف متصل شوند. جداسازی دوربین ها از دیوار نیز بر خلاف دوربین های دام به سادگی قابل انجام است و نیازی به باز شدن دوربین نیست. از جمله ویژگی‌های دوربین بولت این است که در قسمت‌های گوشه‌ای ساختمان که چند طرف آن به وسیله دیوار محدود شده است مناسب استفاده‌اند، در حالی که استفاده از دوربین دام در این مکان‌ها باعث استفاده نشدن از پتانسیل پوشش آن‌ها و زاویه گسترده‌ی لنزشان خواهد شد.

پوشش فواصل دور

لنز دوربین های بولت محدوده‌ی کمتری را نسبت به دوربین های دام تحت پوشش خود قرار می‌دهند، با این وجود از مزیت پوشش فواصل دور برخوردارند. شکل دوربین مدار بسته بولت به گونه‌ایست که به سمت یک نقطه نشانه رفته و می‌تواند تصاویر را تا فاصله‌ای دور ضبط کند. این ویژگی دوربین مدار بسته بولت باعث شده که استفاده از آن‌ها در مناطق وسیع مانند پارکینگ یا حیاط مناسب باشد. استفاده از دوربین بولت در ورودی خانه نیز با داشتن زاویه مشخص و عدم نقض حریم همسایگان، می‌تواند تا فاصله‌ای مناسب را تحت پوشش خود قرار دهد.

تنظیم ساده

دوربین بولت علاوه بر نصب آسان، به سادگی نیز قابل تنظیم است. این دوربین ها توسط اهرمی به پایه‌ی ثابت خود متصل شده‌اند و بنابراین می‌توان به سادگی زاویه‌ی ضبط تصاویر توسط آن‌ها را با دست تغییر داد. زاویه پوشش دوربین بولت نسبت به دوربین دام محدودتر بوده و بنابراین باید در تنظیم جهت فیلم‌برداری آن دقت نمود. به هرحال در صورت وجود مشکل در زاویه‌ی تنظیم شده، می‌توان آن را دوباره و به صورت دستی تغییر داد. البته این ویژگی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود که در بخش‌های بعد به آن می‌پردازیم.

مشخص بودن

ظاهر دوربین های مدار بسته بولت به شکلی است که کاملا مشخص بوده و در هر محلی نصب شوند به سادگی توسط افراد و مراجعین دیده می‌شود. این دوربین ها خود به صورت استوانه‌ای بلند بوده و به پایه‌ای وصلند که کاملا از دیوار جداست و به صورت برجسته مشخص است. این ویژگی می‌تواند باعث پیشگیری بهتر از وقوع جرم شود. فرد خاطی با دیدن دوربین ریسک نکرده و از ارتکاب به جرم خودداری می‌کند. باید توجه نمود که به همین دلیل باید در نصب دوربین مدار بسته دقت نمود که به آسانی توسط افراد مجرم و خرابکار قابل دسترسی و مخدوش شدن نباشد.

پوشش فضای آزاد

از مهم‌ترین استفاده‌های دوربین بولت، قابلیت مناسب آن‌ها برای استفاده در فضای آزاد است. دوربینی که در فضای آزاد استفاده می‌شود باید بتواند در برابر مخاطرات طبیعی مانند باران و رطوبت، گرد و خاک و شرایط دمایی مقاوم باشند. دوربین های بولت با استفاده از قابلیت مقاومت در برابر آب و غبار، می‌توانند به راحتی در فضای خارجی ساختمان‌ها استفاده شوند. همچنین به دلیل شکل ظاهری، مدل لنز و فیلم‌برداری، استفاده از دوربین بولت برای فیلم‌برداری از بیرون ساختمان مناسب است. البته استفاده از دوربین بولت در فضای آزاد می‌تواند مشکلاتی نظیر لانه شدن برای جانوران و دستکاری زاویه توسط افراد خرابکار را به همراه داشته باشد که متعاقبا درباره‌ی این محدودیت‌ها صحبت خواهد شد.

بیشتر بخوانید:   نصب دوربین مدار بسته  ، دوربین مداربسته فرودگاه

محدودیت‌های دوربین مدار بسته بولت

در کنار مزایای پرشمار دوربین مدار بسته بولت، محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که به همین دلیل در استفاده از آن‌ها باید مراقب بود. به توضیح چند نمونه از مهم‌ترین محدودیت‌های دوربین بولت می‌پردازیم.

احتمال دستکاری و خرابکاری

تنظیم زاویه‌ی فیلم‌برداری توسط دوربین مدار بسته بولت به صورت دستی است. همچنین زاویه‌ی تحت پوشش دوربین بولت نیز محدود بوده و فضای زیادی را شامل نمی‌شود. مشکلی که دوربین مدار بسته بولت ایجاد می‌کند این است که افراد خرابکار می‌توانند علاوه بر آسیب رساندن، به راحتی جهت ضبط ویدئو توسط آن را تغییر داده و باعث شوند که صحنه‌ی اصلی و مورد نیاز ضبط نشود. در دوربین دام نه تنها نمی‌توان به سادگی به دوربین مدار بسته آسیب رساند یا جهت فیلم‌برداری را تغییر داد، بلکه به سادگی هم نمی‌توان مشخص کرد که دوربین به چه سمتی نشانه رفته است و چه قسمت یا قسمت‌هایی را تحت پوشش قرار نداده است. برای جلوگیری از این اتفاق باید تا حد امکان دسترسی به دوربین بولت را سخت‌تر کرده و آن را در مکانی مناسب نصب کرد.

زاویه دید محدود

لنز دوربین بولت به گونه‌ایست که به سمت یک جهت خاص بوده و فیلم‌برداری می‌کند. این دوربین می‌تواند تا فاصله‌های نسبتا دوری را پوشش دهد، ولی محدودیت آن زاویه‌ی تحت پوشش است. دوربین های بولت بر خلاف دوربین های دام یا دوربین های فیش‌آی (Fish-eye)، نمی‌توانند زاویه‌ی وسیعی را پوشش دهند و به پوشش منطقه‌ای محدود اکتفا می‌کنند. استفاده از دوربین بولت در اماکنی که نیاز به ضبط تصاویر در زاویه‌ای گسترده وجود نداشته ولی می‌خواهیم فاصله‌ی بیشتری را پوشش دهیم، مانند پیاده‌روها و خیابان‌ها، مناسب است.

لانه‌سازی جانوران

دوربین های بولت و مخصوصاً در صورتی که در فضای آزاد نصب شوند، می‌توانند بستری مناسب و مسطح برای زندگی جانوران لانه‌گذار مانند پرندگان ایجاد کنند. همچنین در جلوی لنز یک دوربین بولت امکان زندگی حشرات و تنیدن تار توسط عنکبوت وجود دارد. این مشکل می‌تواند در طول زمان تصاویر ضبط شده توسط لنز آن‌ها را با مشکل مواجه کرده و نیاز به سرویس‌دهی را افزایش دهد. در مقابل و در دوربین دام به دلیل شکل نیم‌کره‌ای و رو به پایین آن، امکان ساخت لانه و تار در آن‌ها وجود ندارد.

کلام آخر؛ چه دوربینی انتخاب کنیم؟

انواع متداولی از دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری آن‌ها به وجود آمده است. از این انواع به دو نوع دوربین مدار بسته بولت و دام که پرکاربردترین نوع آن است باید اشاره کرد. دوربین های مدار بسته بولت برای استفاده در فضای آزاد مشخص‌ترند. در صورت نیاز به زاویه‌ی پوشش محدودتر ولی بزرگ‌نمایی بالا تا فواصل طولانی‌تر، استفاده از دوربین مدار بسته بولت مناسب‌تر است. امنیت استفاده از این دوربین ها در مقابل خرابکاری نسبت به دوربین دام پایین‌تر بوده، ولی نصب، تنظیم و سرویس‌دهی ساده‌تری دارند.

بیشتر بخوانید: دوربین مداربسته برای منزل  دوربین مداربسته شیراز





:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: